مبارزه و شجاعت و شهامت حضرت شاهزاده قاسم

مبارزه و شجاعت و شهامت حضرت شاهزاده قاسم

به روايت ابو مخنف حضرت شاهزاده قاسم (سلام الله عليه) در روز عاشوراء سال 61 چهارده سال از عمر شريفش گذشته بود آن نو نهال بوستان ولايت پس از آنكه در ميان ميدان قرار گرفت مركب به جولان در آورد و مبارز طلبيد، ابن سعد ملعون نظر به چپ و راست كرد چشمش به ارزق شامى افتاد، وى را پيش طلبيد، آن ناپاك بسكه به خود مغرور بود سلاح جنگ تا آن ساعت در بر نكرده بود و آن گونه جنگها را ننگ مى‏انگاشت ابن سعد به او گفت: از ارزق هر سال مبالغ خطيرى از امير جائزه مى‏ستانى و طنطنه شجاعت خود را به آسمان دلاوران مى‏رسانى امروز در اين معركه اصلا جلادت و رشادت خود را بروز ندادى و اين جوان در ميدان مبارز مى‏طلبد و كس به ميدانش نمى‏رود كشتن اين جوان با تو است.
ارزق از سخن عمر سعد در خشم شد و گفت: يابن سعد مرا فرسان شام با هزار سوار برابر مى‏دانند اكنون تو مى‏خواهى سر مرا زير ننگ آورى و به جنگ كودكى كه هنوز بوى شير از دهانش مى‏آيد بفرستى ديگرى را به حرب وى روانه كن...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و نهم بهمن 1390 ] [ 14:41 ] [ منجی ]

شهادت عبدالرحمن بن عقيل رحمة الله عليه

شهادت عبدالرحمن بن عقيل رحمة الله عليه

پس از شهادت جعفر بن عقيل برادرش عبدالرحمن از سلاله خير سليل اذن جهاد يافت و با دل شكسته روى به معركه نهاد و به فرموده مرحوم مجلسى در بحار اين رجز را خواند:

ابى عقيل فاعرفوا مكانى كهول صدق سادد الاقران   من هاشم و هاشم اخوانى هذا حسين شامخ البيان

و سيد الشبيب مع الشبان
هفده تن از مردان كوفه و شام را به راه عدم فرستاد و عاقبة الامر با تير عبدالله بن عروه خثعمى از جام سعادت شربت شهادت چشيد رضوان الله عليه.
مرحوم صدر قزوينى در حدائق الانس فرموده:
در اثناء محاربه عبدالرحمن با لشگر اعداء عبدالله بن عقيل به حمايت برادر و خونخواهى جعفر از شاه تشنه لب اذن گرفت و روى به معركه نهاد خود را به برادرش عبدالرحمن رسانيد و هر دو پشت به پشت هم داده و گروه انبوهى را شكست دادند، عاقبت از كثرت لشگر تفرقه ميان آن دو برادر افتاد يكى را فوجى در ميان گرفتند و پاره پاره كردند و ديگرى را گروهى محاصره نموده و قطعه قطعه كردند.
قاتل عبدالله بن عقيل نامردى بود بنام عبدالله بن عثمان كه با ضربت عمود مغز سر عبدالله بن عقيل را پريشان ساخت...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ جمعه بیست و هشتم بهمن 1390 ] [ 19:25 ] [ منجی ]

دانلود آهنگ آقا بیا که بی تو غرق دردم

قسمتی از متن

آقا بیا که بی تو غرق دردم        بهار من بی تو خزان سردم

آقا بیا بیا جانم فدایت               یابن الحسن بیا دورت بگردم 

دانلود



موضوعات مرتبط: دانلود ها
[ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 ] [ 12:40 ] [ منجی ]

زبانحال ليلى مادر على اكبر (سلام الله عليه)

زبانحال ليلى مادر على اكبر (سلام الله عليه)

در اين ميان ليلاى خسته جگر جلو آمد و دست در گردن فرزند نمود و به زبانحال فرمود:
على اكبر مرو مادر فداى قد دل جويت بلاخيز است اين وادى خطرناكست اين منزل چو مرغ آشيان گم كرده‏ام رحمى بر احوالم قرآن عقرب گيسو بر وى چون قمر بنگر   پريشانم مكن اى من اسير سنبل مويت حسين بي ياوراست ومن غريب اين قوم سنگين دل شكسته سنگ صياد قضا از كين پر و بالم قمر در عقرب است اى نوجوان از اين سفر بگذر

زبانحال على اكبر در پاسخ مادر

در اين ميان ليلاى خسته جگر جلو آمد و دست در گردن فرزند نمود و به زبانحال فرمود:
على اكبر مرو مادر فداى قد دل جويت بلاخيز است اين وادى خطرناكست اين منزل چو مرغ آشيان گم كرده‏ام رحمى بر احوالم قرآن عقرب گيسو بر وى چون قمر بنگر   پريشانم مكن اى من اسير سنبل مويت حسين بي ياوراست ومن غريب اين قوم سنگين دل شكسته سنگ صياد قضا از كين پر و بالم قمر در عقرب است اى نوجوان از اين سفر بگذر



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و چهارم بهمن 1390 ] [ 18:11 ] [ منجی ]

شجاعت شوذب غلام با اخلاص عابس بن شبيب شاكرى و شهادت آن با سعادت (46)

شجاعت شوذب غلام با اخلاص عابس بن شبيب شاكرى و شهادت آن با سعادت (46)

پس از آنكه تعداد بسيارى از اصحاب با وفاى امام (عليه السلام) شربت شهادت نوشيدند و معدود قليلى از ياران حضرت با حالى تشنه و خسته باقى بودند و آن هم بوضعى بودند كه ملائكه ملاء اعلى و قدوسيان عالم بالا بر حال زار ايشان مى‏گريستند از محمد بن ابيطالب روايت شده كه عابس بن شبيب شاكرى در حالى كه غلامش شوذب نيز همراهش بود محضر امام رسيد، اين جوان در اخلاص و چاكرى نسبت به ساحت مقدس حضرت حسينى (سلام الله عليه) گوى سبقت را از ديگران ربوده بود وى پس از آنكه آن همه صحنه‏هاى دلخراش روز عاشوراء را ديد و داغ فراق همه شهداء را لمس كرد و ناسزاهاى اسقياء را به گوش خود شنيد مثل مار ارقم از غصه به خود پيچيد، غلامش نگريست و گفت: ...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و دوم بهمن 1390 ] [ 12:29 ] [ منجی ]

شهادت قيس بن منبه

شهادت قيس بن منبه (30)

بعد از عمرو بن مطاع قيس بن منبه كه از شجاعان روزگار و فرسان نامدار بود چون شير شكارى روى به ميدان نهاد و رجزى آغاز كرد كه ترجمه بعضى از ابياتش اين است:

من قيس منبه‏ام كه در جنگ گر رستم زال زنده گردد در دوستى حسين و آلش امروز شوم شهيد و فردا   كيوان ترسد ز دار و گيرم گردد به خم كمند اسيرم باكى نبود اگر بميرم در خلد برين بود سريرم

سپس از لشگر دشمن مبارز خواست، سردارى از دست چپ به ميدانش آمد همينكه با آن اژدهاى دمان مواجه شد از صولت و سطوتش هراسيد به طورى كه بندبندش به لرزه آمد لاجرم روى به فرار گذارد، قيس از عقبش مركب تاخت تا از لشگرگاه به صحرا رسيد، عمر سعد جمعى از لشگر را به حمايت آن نامرد فرستاد از آن طرف قيس وقتى به آن سردار كوفى رسيد خواست كه نيزه به وى رساند سواران از قفاى وى در آمده و زخمهاى متعدد بر او وارد ساختند و عاقبت بواسطه كثرت زخمها از پا در آمده و به صف شهداء پيوست...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ جمعه بیست و یکم بهمن 1390 ] [ 14:3 ] [ منجی ]

دانلود آهنگ بی تو ای صاحب زمان

در این قسمت متن شعر و در قسمت پایین می توانید دانلود کنید

بی تو ای صاحب زمان ، بي قرارم هر زمان !
                                                              از غم هجر تو من دلخسته ام

همچو مرغی بال و پر بشكسته ام
                                                              كی شود آيی نظاره بر دل اندازی تو يارا ؟
بر دل خسته كه دم سازی تو يارا
                                                                ده مدال ديده باني ز عنايت
به من و از مهر و عشق بازی خدا را
                                                                يابن الحسن آقا بيا، يابن الحسن آقا بيا
يابن الحسن آقا بيا، يابن الحسن آقا بيا

                                                               ای تو شور عشق من ، روشنی انجمن
بی تو در دام بلا افتاده ام
                                                                بر تو يارا جان و دل را باخته ام
از فراق تو شده حال من خسته پريشان 
                                                                كی ميايی منجی و سلطان امكان ؟
عقده ها را وا كنی با يك نگه ، ای نور يزدان 
                                                                بين چه كرده با دل من سوز هجران
يابن الحسن آقا بيا، يابن الحسن آقا بيا
                                                                یا بن الحسن آقا بیا ، یا بن الحسن آقا بیا

                                                     دانلود



موضوعات مرتبط: دانلود ها
[ یکشنبه شانزدهم بهمن 1390 ] [ 14:4 ] [ منجی ]

دانلود تواشیح اباصالح

قسمتی از متن نوشته شده است

 

ابا صالح ابا صالح اباصالح یا اباصالح   ابا صالح ابا صالح اباصالح یا اباصالح

فضای این دل دیوانه گرفته بوی گل نرگس   دل نشسته چو پروانه در آرزوی گل نرگس

برای دانلود کلیک کنید

 

دانلود



موضوعات مرتبط: دانلود ها
[ شنبه پانزدهم بهمن 1390 ] [ 14:40 ] [ منجی ]

جشن تاج گذاری امام زمان


نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟

چند سالی است که بعضی ها در روز نهم ربیع الاول به عنوان روز تاج گذاری (آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) جشن می گیرند. و متاسفانه با برپایی چنین جشنی، سخنی از به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها در چنین روزی به میان نمی آورند و آن را نادیده می گیرند. در این مقاله بر آن شدیم تا با بررسی جشن تاج گذاری و عیدالزهراء حقیقت را روشن و واضح بگردانیم.

زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

برای شهادت امام حسن عسکری علیه السلام اقوال مختلفی وجود دارد، بعضی شهادت ایشان را اول ربیع دانسته اند (1) و برخی چهارم ربیع الاول را ذکر کرده اند. (2) ولی از میان تمامی اقوال (که ظاهرا حدود ده قول وجود دارد) سخن حق و صحیح آن است که شهادت ایشان در هشتم ربیع الاول بوده است.

و اما کیفیت و همچنین زمان دقیق شهادت ایشان طبق روایت معتبر محمد بن حسین و همچنین ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی به این شرح است:

در هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری علیه السلام فرزند خودشان یعنی حجة بن الحسن عج را به حضور طلبیدند.

همینکه امام حسن علیه السلام نگاهش به فرزندش افتاد گریه کرد و فرمود: ای سید اهل بیت خود، به من آبی بده. که همانا من به سوی پروردگارم می روم. سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با جوشانده ای که برای حضرت آماده کرده بودند ایشان را سیراب نمودند. در این هنگام امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند که مرا برای نماز مهیا کنید. و امام زمان عج نیز پدرشان را وضو دادند. و در همان وقت نماز صبح، یازدهمین خورشید امامت و ولایت به شهادت رسیدند.(3)
هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان (عج)

با توجه به مطلبی که گذشت زمان دقیق شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول بوده است. معلوم و واضح است که زمان نماز صبح قبل از طلوع آفتاب و آغاز روز می باشد. و به همین جهت روشن می شود که با طلوع آفتاب و شروع روز هشتم ربیع الاول امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شده است. و نهم ربیع الاول روز دوم امامت ایشان بوده است.

آیاروز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی و فرح است ؟

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا. (4)

مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند. و آنها اموال و نفس های خودشان را برای ما بذل و بخشش می نمایند. آنها از ما و به سوی ما هستند.

ما شیعیان موظفیم تا در فرح و شادی اهل بیت علیهم السلام اظهار سرور و خوشحالی کنیم، همانطوریکه خودشان به ما امر فرموده اند. و به همین جهت است که شیعیان در اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السلام جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می کنند.

در رابطه با روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نیز باید ببینیم که آیا روز شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم، یا نه؟ با کمی تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان نیز متوجه می شویم که اصلا چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچکدام از اصحاب و علما و فقهای شیعه نیز اقامه جشن در روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نمی یابیم. به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام حسن علیه السلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که روز آغاز امامت امام سجاد علیه السلام می باشد ائمه علیهم السلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیلی نداریم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی ایشان می باشد.

حتی اگر فرض کنیم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز جشن و شادی می باشد، باز هم نمی توانیم روز نهم ربیع الاول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جشن بگیریم، زیرا همانطورکه اثبات شد روز نهم ربیع الاول دومین روز امامت ایشان می باشد و همان روز هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت حجة بن الحسن العسکری می باشد.


و همچنین اگر قبول کنیم که اولین روز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی می باشد، چگونه است که این امر را به امام زمان عج اختصاص داده اند و اولین روز امامت بقیه امامان را جشن نمی گیرند؟ به کدام دلیل فقط اولین روز امامت امام زمان عج روز شادی است و نه بقیه امامان علیهم السلام؟ اگر واقعا چنین ایامی ایام شادی و فرح است چرا اولین روز امامت امام رضا علیه السلام را به عنوان مثال جشن نمی گیرند؟ همچنین اگر گفته شود دلیل اختصاص جشن و سرور در آغاز امامت امام زمان عج زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت ایشان می باشد. باز هم می گوییم به کدامین دلیل زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت امامی، موجب می شود که روز آغاز امامت آن امام تبدیل به جشن و سرور گردد؟


نهم ربیع الاول، جشن عیدالزهراء

شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام روز نهم ربیع را جشن می گیرند، ولی نه به عنوان "جشن تاج گذاری" بلکه شادی ما در این روز به دلیل به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها و غاصب فدک و خلافت امیرالمومنین علیه السلام و منشأ بدعتها و ضلالتها ، می باشد.

در این رابطه احمد بن اسحاق، که از خواص اصحاب امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهما السلام بوده و به خدمت امام مهدی عج نیز رسیده است، نقل می کند که در چنین روزی خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رسیده و ایشان را مسرور و خوشحال دیده است. از ایشان علت شادی و فرح را جویا می شود و امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:

به درستی که خبر داد مرا پدرم، که حذیفة بن یمان در روز نهم ربیع الاول خدمت جدم حضرت رسول صلی الله علیه و اله رسید. حذیفة گفت: حضرت علی و حسنین علیهم السلام را دیدم که با حضرت رسول غذا میل می فرمودند و آن حضرت به روی ایشان تبسم می نمود و به حسنین علیهما السلام میفرمود:

بخورید! گوارا باد از برای شما برکت و سعادت این روز، به درستی که این روز روزی است که حق تعالی دشمن خود و دشمن شما را هلاک میفرماید و در این روز دعای مادرِ شما (5) را مستجاب میگرداند..... در این روز فرعونِ اهل بیتِ من و ستم کننده بر ایشان و غصب کننده حق ایشان هلاک میشود.
در ادامه حضرت رسول صلی الله علیه و اله فرمودند که خداوند به من وحی کرده که:

ای محمد! علی به منزلت تو نمی رسد مگر به آنچه که از بلاها توسط فرعون آن عصر و غصب کننده حق او بر او وارد میشود. کسی که جرات پیدا میکند تا گفته های مرا تغییر دهد و به من شرک آورد و مردم را از راه رضای من منع می کند. و گوساله ای از برای امت تو برپا می کند که آن ابوبکر است و به من کفر می ورزد در عرش و عظمت و جلال من، به درستی امر کرده ام ملائکه هفت آسمان خود را که برای شیعیان و محبان دین شما عید بگرداند روزی که آن ملعون (...) کشته میشود.

از این ماجرا می گذرد تا روزی که عمر مي ميرد. و حذیفة خدمت امیرالمومنین علیه السلام می رسد. مولا علی علیه السلام به وی میفرمایند: آیا به یاد داری آن روزی را که آمدی به نزد سید من رسول خدا، من و دو سبط او حسنین علیهم السلام نزد او بودیم و با او غذا میخوردیم ایشان تو را بر فضیلت این روز آگاه ساخت؟ پس از یادآوری حذیفة، مولا علی علیه السلام هفتاد و دو نام برای این روز ذکر می کنند. که در این جا برخی از آنها را ذکر می کنیم:

اين روز روز استراحت مؤمنان است زيرا از شر آن منافق استراحت يافتند، روز زايل شدن كرب و غم، روز غدير دوم، روز تخفيف گناهان شيعيان، روز برهم شكستن بناي كفر و عدوان، روز عيد بزرگ خدا، روز مستجاب شدن دعا، روز كندن جامة سياه، روز ندامت ظالم، روز شكسته شدن شوكت مخالفان، روز نفي هموم، روز عفو از گناه شيعيان، روز عيد اهل بيت، روز مقبول شدن اعمال شيعيان، روز قتل منافق، روز قهر بر دشمن، روز خراب شدن بنيان ضلالت، روز خنك شدن دلهاي مؤمنان، روز رهايي مؤمنان از شر كافران، روز برطرف شدن بدعتها، روز ترك گناهان كبيره، روز ندا کردن به حق و روز عبادت است.(6)

مرحوم سید بن طاووس بعد از نقل این روایت می فرمایند :من این حدیث را از خط محمد بن علی بن محمد بن طیّ نقل مینمایمو بر اساس تفحّصی که من در کتابها داشتهام ، دسته ای از روایات را موافق با این روایت یافتم و لذا بر آن اعتمادنمودمو به سزاست که این روز که در حدیث امده استرا بزرگ شمرد و در آن اظهار سرور و شادمانی نمود.(7)

به همین جهت است که متقدمین و متأخرین از علما و فقهای شیعه این روز را روز به درک واصل شدن ... می دانستند و در این روز اظهار سرور و خوشحالی میکردند. و حتی بعضی از آنها کتاب های جداگانه ای در اثبات این حقیقت نوشته اند. از جمله آنها می توان به کتاب علامه مجلسی رحمة الله علیه، کتاب صاحب مستدرک (محدث میرزا شیخ حسین نوری) و همچنین کتاب "فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب" که در عصر ما نوشته شده است، اشاره کرد.

علامه مجلسی رحمة الله علیه در این رابطه می فرمایند: و المشهور بین الشیعة فی الأمصار و الأقطار فی زماننا هذا هو أنه الیوم التاسع من ربیع الأول، و هو أحد الاعیاد. یعنی بین شیعیان در تمامی نقاط و نواحی در زمان ما مشهور است که به درک واصل شدن او در روز نهم ربیع الاول می باشد. و آن روز یکی از اعیاد است.

در ادامه ایشان در رابطه با شبهه ای که توسط برخی گفته می شود که روز مرگ عمر 28 ذی الحجة بوده است میفرمایند: اعتبار تلك الروايات مع الشهرة بين أكثر الشيعة سلفا وخلفا لا يقصر عما ذكرهالمؤرخون من المخالفين، ويحتمل أن يكونوا غيروا هذا اليوم ليشتبه الامر على الشيعةفلا يتخذوه يوم عيد وسرور.

یعنی اعتبار آن روایات (در اثبات مرگ عمر در روز نهم ربیع) بعلاوۀ شهرتی که بین اکثر شیعیان سلف و خلف دارند، کمتر از آنچه مورخین مخالف نقل کرده اند (که روز مرگ وی 28 ذی الحجة است) نیست. (به عبارت دیگر اعتبار روایت نهم ربیع با گفته های مخالفین رد نمی شود) و احتمال دارد که مخالفین این روز را تغییر داده اند تا امر برای شیعیان مشتبه شود، و آن روز را روز عید و سرور نگیرند. (8)

مرحوم صاحب جواهر در موردفضیلت نهم ربیع الاول می نویسد :به خبری اسناد داده شده به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت و شرافت و برکت این روز دست یافتم (در اینجا اشاره به روایت احمد بن اسحاق دارند)....و این روزعلی الخصوص برای ما و ائمه ما علیهم السلام عید است.(9)

حرف آخر

با توجه به دلایل و براهین واضح و روشنی که ارائه شد روز نهم ربیع الاول روز اظهار جشن و سرور و تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد.

البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است.

فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد.

متاسفانه همین مساله را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که پرچمداران "جشن تاج گذاری" با بزرگ نمودن این جشن هیچ سخنی از تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به میان نمی آورند.

به همین جهت، شیعیان باید هوشیار باشند و نگذارند افرادی نام امام زمان عج را وسیله و ابزاری قرار دهند تا تبرّی را در میان ایشان کمرنگ و بلکه حذف نمایند. و مطمئن باشیم که اگر چشمانمان را ببندیم و از کنار اینگونه فتنه ها بگذریم، روزی چشم باز خواهیم کرد و می بینیم که هیچ اثری از برائت و تبری در میان شیعیان باقی نمانده است.

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد.........با رکن تبرّی است که محکم گردد


یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست.........یا رب نکند که رزق ما کم گردد



--------------------------------------
اسناد:
(1) مصباح کفعمی ج2 ص533 – بحارالانوار ج50ص335
(2) مسارالشیعه ص28-29
(3) روایت معتبر محمد بن حسین: کمال الدین شیخ صدوق ج2ص473 و بحارالانوار ج50ص331 و روایت ابو سهل: الغیبة شیخ طوسی ص273 و بحارالانوار ج52ص16
(4) بحارالانوار ج44ص287
(5) اشاره به آن جائی که حضرت زهرا سلام الله علیها موقعی که عمر نامه فدک را پاره کرد. فرمودند خدا شکمت را پاره کند.
(6) زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵ و زوائد الفوائد از علی بن علی بن طاووس. باب ربیع الاول و بحارالانوار جلد ۳۱ ص۱۲۰.
(7) بحارالانوار ج31ص129
(8) بحارالانوار ج31ص132
(9) جواهر الکلام ج 5 ص 43- 44

رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: هرکس از لعن نمودن کسی که خداوند او را لعنت نموده خودداری نماید لعنت خداوند بر او باد. (بحارالانوار ج2 ص202)


موضوعات مرتبط: مهدویت
[ پنج شنبه سیزدهم بهمن 1390 ] [ 19:25 ] [ منجی ]

ظهر روز عاشوراء و آنچه در آن وقت واقع شد

ظهر روز عاشوراء و آنچه در آن وقت واقع شد

چو خورشيد تابنده بر چرخ چار خروس فلك ز آشيان پر كشيد برآمد به هنجار بانگ خروس   گذر كرد بر خط نصف النهار بزد طبل و الله اكبر كشيد به چرخ از زمين ناله ناى و كوس
در چنين وقت و ساعتى كه آفتاب روى نصف النهار قرار گرفت و زمان نماز ظهر فرا رسيد ابو ثمامه صائدى يا ابو تمامه صيداوى كه نام شريفش عمرو بن عبدالله بود خدمت امام تشنه كام آمد در حالى كه گرسنه و تشنه و خسته و زخمدار بود، به روايت ابو مخنف عرضه داشت:
يا مولاى اننا مقتولون لا محالة اى مولاى من در اينك ما كشته خواهيم شد شك و ترديدى نيست.
و به روايت مرحوم مجلسى در بحار عرض كرد:
لا والله نقتل حتى اقتل دونك چون چنين است به ذات خدا خود را بكشتن نخواهيم داد تا آنكه از اين گروه جمعى را بكشيم بعد شربت شهادت را بچشيم...


موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ چهارشنبه دوازدهم بهمن 1390 ] [ 13:10 ] [ منجی ]

مبارزه نافع بن هلال بجلى مرادى

مبارزه نافع بن هلال بجلى مرادى بين دو لشگر و شهادت آن نامدار صف شكن (17)

پس از شهادت هلال فرزند نيكو سير وى به نام نافع بن هلال عازم ميدان شد، در زيارت شهداء آمده است:
السلام على نافع بن هلال بن نافع البجلى المرادى و مقصود از او همين بزرگوار است.
واقعه شهادت اين دلاور طبق شرح و توضيح مرحوم واعظ قزوينى در حدائق الانس چنين مى‏باشد:
نافع بن هلال بعد از شهادت پدر فرخنده مال عازم قتال شد با آنكه نو داماد بود و عروس خود همراه داشت هنوز بساط عشرت برنچيده طومار عمر خود را پيچيده ديد، از جان سير و از زندگانى دلگير شد خدمت امام (عليه السلام) خواست برود و اذن جهاد بگيرد، عروس دست به دامنش زده ممانعت كرد، نافع از داغ پدر و غصه شاه تشنه جگر به عروس بانك زد و گفت: ...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ سه شنبه یازدهم بهمن 1390 ] [ 18:8 ] [ منجی ]

شهادت بریربن خضیر همدانی

شهادت برير بن خضير همدانى (7)

پس از آنكه آفتاب روز عالم سوز عاشوراء بلند شد، حرارت آفتاب شدت يافت عطش بر اهل و عيال امام (عليه السلام) تنگ گرفت و حالشان مشوش گرديد بى اختيار فرياد العطش سر دادند، اين صدا بگوش اصحاب و جوانان رسيد همگى از جان سير و از زندگى دلير شدند.
شعر

بهر سو از آن شيون جان كسل مگو آب در خيمه ناياب بود چنان موج برداشت درياى جنگ   جوانان نهادند بر مرگ دل دل نازك دختران آب بود كه رخسار جبريل بنهاد رنگ

تمام اصحاب و ياران امام چشم از اين عالم بربسته و ديده بسوى آخرت گشوده بودند لذا هر كدام در ميدان رفتن بر ديگرى سبقت مى‏گرفته و خدمت امام مى‏آمدند و عرض مى‏كردند: السلام عليك يابن رسول الله يعنى مولا جان تو بسلامت باشى ما رفتيم...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ دوشنبه دهم بهمن 1390 ] [ 12:49 ] [ منجی ]

ميدان دارى جناب حر بن يزيد رياحى

ميدان دارى جناب حر بن يزيد رياحى به بيان مرحوم ملا حسين كاشفى

مرحوم ملا حسين كاشفى در روضة الشهداء مى‏نويسد:
چون عمر سعد حر را با آن جلال و عظمت در ميدان ديد لرزه بر اندامش افتاد زيرا وى كاملا او را مى‏شناخت و به شجاعت و دليرى او وقوف كامل داشت درد بر دلش پيچيد رو كرد به صفوان بن حنظله كه از شجاعان معروف عرب بود و گفت:
برو و حر را نصيحت كن و با ملايمت او را به سوى ما برگردان اگر برگشت كه هيچ والا با او حرب كن و سرش را با شمشير از تن بردار...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ شنبه هشتم بهمن 1390 ] [ 13:33 ] [ منجی ]

استغاثه امام (عليه السلام)

استغاثه امام (عليه السلام) و منقلب شدن حر بن يزيد رياحى و توبه نمودنش و ملحق شدن آن با سعادت به اردوى كيوان شكوه

  •  به نوشته ابو مخنف همينكه از در خيمه ناله غريبى مظلوم كربلاء به هل من ناصر ينصرنا و هل من مجير يجيرنا بلند شد صداى استغاثه و زارى آن بزرگوار در آن صحراى وحشتزا پيچيد و به گوش حر بن يزيد رياحى رسيد دلش از جا كنده شد، بدنش به لرزه در آمد در درياى حيرت فرو رفت و غرق در بحر تفكر شد، بنا كرد در غرق حميتش به زدن و خون تشيعش در جوشيدن، نور هدايت در ساحت دل آن مقبل تابيد و صورتش مثل قرص قمر درخشيد و دست قدرت سبحانى وى را از جنگ وساوس شيطانى نجات داد و حضرت پروردگار خطاب به شيطان فرمود:


موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ سه شنبه چهارم بهمن 1390 ] [ 19:21 ] [ منجی ]

دميدن فجر روز عاشوراء و نماز صبح امام (عليه السلام) با اصحاب عاليمقام

دميدن فجر روز عاشوراء و نماز صبح امام (عليه السلام) با اصحاب عاليمقام

شب پر تعب و پرماجراى عاشوراء به آخر رسيد و سفيده صبح صادق روز عاشوراء دميد و بدين ترتيب مقدار مهلت امام (عليه السلام) تمام شد در چنين وقتى آن حضرت با دلى آكنده از اضطراب و حزن و اندوه پيوسته نظر به افق مى‏نمود و كلمه استرجاع و... بر زبان جارى مى‏كرد ناگاه صداى اذان شاهزاده على اكبر (سلام الله عليه) به گوش امام (عليه السلام) رسيد حضرت خود را براى اداء فريضه صبح آماده كرده و از خيمه بيرون آمدند همينكه آفتاب دين و سلطان حجاز بجهت نماز از خيمه طلوع نمود اصحاب و انصار و شهزادگان جملگى يكان يكان از خيام و سراپرده‏ها بيرون آمده پشت سر امام (عليه السلام) صف كشيده تا نماز را با آن قبله عالميان بجا آورند، بارى در آن دشت پر بلاء و بيابان پر آشوب نمازى خوانده شد كه تمام فرشتگان آسمانها به گريه در آمدند زيرا تمام آحاد اين جماعت مى‏دانستند كه اين نماز آخر و وداع با حق تبارك و تعالى مى‏باشد و پيدا است كسيكه اميد نماز خواندن ديگر نداشته باشد چگونه آنرا به انجام مى‏رساند...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ دوشنبه سوم بهمن 1390 ] [ 18:23 ] [ منجی ]

فصل دهم در توصيف شب عاشوراء

فصل دهم : در توصيف شب عاشوراء

احباء خلونى و عيناى فابكيا   رأيت هلال الهم و الغم طالعا

اى دوستان من، مرا با دو چشمانم واگذاريد، اى دو چشم من بگرييد كه خود ديدم ماه هَم و غم را كه ماه محرم است طلوع نموده.

فما لك من شهر طلعت فانما   رأيت جيوش الهم عندك غالبا

چه مى‏شود تو را اى ماه محرم كه طلوع كرده‏اى همانا مى‏بينم كه لشگر حزن بر تو غالب گرديده است...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ یکشنبه دوم بهمن 1390 ] [ 19:46 ] [ منجی ]

مقاله صاحب كتاب عمدةالطالب

مقاله صاحب كتاب عمدةالطالب

صاحب كتاب عمدةالطالب مى‏نويسد: وجه تسميه ابوالفضل عباس (سلام الله عليه) به سقاى لب تشنگان از اين راه دانسته‏اند كه گويند در بين راه هر وقت اطفال و اهل و عيال تشنه مى‏شدند از قمر بنى هاشم آب مى‏طلبيدند و چون آب به روى حضرت بسته شد در وقت آب به چنگ آوردن و تقسيم كردن قمر بنى هاشم قسمت خود را نگاه مى‏داشت هر وقت اطفال برادر خدمت عمو اظهار عطش مى‏كردند آن جوان مرد با همت آب قسمت خود را به ايشان مى‏داد.
و ديگر از جمله القاب آن حضرت ابو القربه است...


موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ شنبه اول بهمن 1390 ] [ 19:8 ] [ منجی ]