اصالت مهدویت

بسم الله الرحمن الرحيم
نحمدک اللهم يامن مننت علي عبادک برسلک و انبيائک، و اکرمتهم بخلفائک و اوليائک و نصلي و نسلم علي امين وحيک و خاتم من بعثته الي خلقک سيدنا ابي القاسم محمد و آله الطاهرين لا سيما الامام المنتظر والولي الثاني عشر و العدل المشتهر مولينا الحجة بن الحسن المهدي ارواحنا فداه اللهم صل عليه و املاء به الارض عدلا و قسطا واجعلنا من انصاره و مقويه سلطانه

[ صفحه 4]

قال رسول الله صلي الله عليه و آله لولم يبق من الدنيا الا يوم لطول الله ذلک اليوم حتي ياتي رجل من عترتي اسمه اسمي يملاء الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
اگر باقي نماند از دنيا مگر يکروز هر آينه خدا طولاني فرمايد اين روز را تا بيايد مردي از عترت من که اسم او اسم من پر مي کند زمين را از قسط و عدل [1] چنانکه پر شده باشد از ظلم و جور...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 18:13 ] [ منجی ]

اصالت مهدویت در اسلام

مهدي منتظر و نخستين مطرح کننده آن در اسلام

بسمه تعالي
با مروري بر مصادر حديثي، تاريخي، عقيدتي، وتفسيري شيعه وسني بدين حقيقت پي خواهيم برد که نخستين کسي که موضوع مهدي منتظر و قيام جهاني او را مطرح و ايراد کرد و حتي مشخصات خانوادگي و پدران و اجدادش را آنچنان دقيقا اعلام نمود که زمينه سوء استفاده مهدي هاي ادعائي و دروغين را از عنوان «مهدي منتظر» خنثي و منتفي نمود، همانا شخص پيامبر اکرم صلّي اللّه عليه و آله بود.
آري حضرتش همانند ديگر شئون سرنوشت ساز اسلامي، بر اساس وحي الهي، مسئله مهدويت را پايه گذاري فرمود و نيز با ايراد يک سلسله علائم و نشانه هاي ظهور و ويژگيهاي محلي و تاريخي قيامش، مسلمانان را هشدار داد که هم به موقع منتظر و آماده ظهور و قيام «حضرت مهدي واقعي» باشند.
هم فريب مهدي هاي دروغين وساختگي شيطان صفت و رياست طلب رانخورند، وهم به اباطيل و گفته هاي خلط مبحث کننده گان حقايق ديني با افکار مغرضين و مستشرقين يهودي و مسيحي ترتيب اثر ندهند.



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 18:6 ] [ منجی ]

اصالت مهدويت در اسلام از ديدگاه اهل تسنن

مهدي منتظر(عليه السلام) و نخستين مطرح كننده آن در اسلام

با مروري بر مصادر حديثي ، تاريخي ، عقيدتي ، وتفسيري شيعه وسني بدين حقيقت پي خواهيم برد كه نخستين كسي كه موضوع مهدي منتظر و قيام جهاني او را مطرح و ايراد كرد و حتي مشخصات خانوادگي و پدران و اجدادش را آنچنان دقيقا اعلام نمود كه زمينه سوء استفاده مهدي هاي ادعائي و دروغين را از عنوان « مهدي منتظر » خنثي و منتفي نمود ، همانا شخص پيامبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله بود .

آري حضرتش همانند ديگر شئون سرنوشت ساز اسلامي ، بر اساس وحي الهي ، مسئله مهدويت را پايه گذاري فرمود و نيز با ايراد يك سلسله علائم و نشانه هاي ظهور و ويژگيهاي محلي و تاريخي قيامش ، مسلمانان را هشدار داد كه هم به موقع منتظر و آماده ظهور و قيام « حضرت مهدي واقعي » باشند .

هم فريب مهدي هاي دروغين وساختگي شيطان صفت و رياست طلب رانخورند ، وهم به اباطيل و گفته هاي خلط مبحث كننده گان حقايق ديني با افكار مغرضين و مستشرقين يهودي و مسيحي ترتيب اثر ندهند.. .



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 18:4 ] [ منجی ]

اتفاق در مهدی موعود

مقدمه دفتر

باسمه تعالي
اعتقاد به يک منجي جهاني، اختصاص به اسلام ندارد بلکه تمامي مذاهب جهان، منتظر روزي هستند که شخصيتي الهي ظهور نموده و کاخهاي بيداد زورمندان و زر اندوزان را ويران کند، بلکه بايد گفت: هر انسان آگاه و انديشمندي درمي يابد که اين وضع نابهنجار کنوني جهان و اين مسير غيرطبيعي در زندگي بشر، از هيچ دوامي برخوردار نيست و بايد در انتظار مصلحي بود که پا به عرصه رزم نهد و با تواني شگرف در برابر همه طاغوتهاي جهان، با قامتي استوار بپا خيزد و آنان را از اريکه هاي قدرت، به زير کشيده و زندگي را به راه درست خويش بازگرداند.
در ميان تمامي معتقدان به وجود نجاتبخشِ انسانهاي به زنجير کشيده شده، دين اسلام بويژه «مذهب شيعه»، اهتمامي خاص براي اين مساءله قايل است و منجي جهان را حضرت مهدي عليه السّلام از سلاله پاک پيامبر مي داند؛ چرا که جهان، هرگز نمي تواند از امامي راستين، خالي باشد، در نتيجه انسانها نيز موظفند که از چنين رهبري پيروي کنند. و البته پر واضح است چنين امامي جز با امامان شيعه - که با علي بن ابي طالب عليه السّلام جانشين به حق پيامبر شروع شده و با امام زمان، مهدي موعود عليه السّلام خاتمه پيدا مي کند - تطبيق ندارد....



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 18:2 ] [ منجی ]

ابدال يا پيشكاران امام زمان (عجّ)

دي شيخ با چراغ همي گشت گرد شهر كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم كه يافت مي نشود، گشته ايم ما گفت آنچه يافت مي نشود، آنم آرزوست


مدخل

بر اساس برخي روايات و احاديث اسلامي، گروهي از مردم جزو «ابدال» هستند؛ يعني آنهايي كه هرگز زمين از وجود پربركتشان خالي نمي ماند.

بدين جهت، برخي مي پرسند كه اينان چه كساني هستند، چند نفرند، از كدام شهر و ديار مي باشند، ويژگي هاي آنان كدام است، در كجا زندگي مي كنند، و آيا در زمان غيبت امام مهدي عليه السلام نقشي دارند يا نه؟

ابدال كيانند؟

در اين كه ابدال چه كساني هستند، نظرها متفاوت است كه ذيلاً اشاره مي شود:
1. جانشينان پيامبران

يك نظر اين است كه ابدال، اوصيا و جانشينان پيامبران هستند، كه پس از آنها زندگي مي كردند! خالد بن هيثم فارسي گويد: به امام رضاعليه السلام عرض كردم: مردم گمان دارند كه در روي زمين گروهي به نام ابدال وجود دارند، اينان كيانند؟

حضرت در پاسخ فرمود: «راست گفتند، منظور از ابدال، همان اوصيا و جانشينان هستند كه خداوند پس از مرگ و رحلت هر پيامبري، آنها را بدل و جانشين او قرار مي دهد تا اين كه به حضرت محمّدصلي الله عليه وآله آنها را خاتمه داد.»...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 17:59 ] [ منجی ]

آیینه اسرار

(يا صاحب الزمان ادرکنا)
چندي قبل بعضي از براداران واحد فرهنگي مسجد جمکران به اينجانب پيشنهاد نمودند که درباره حديث تأسيس مسجد جمکران و دفع شبهات آن، اطلاعات خود را مرقوم دارم و نيز آنچه را که از استاد عظيم الشأن خود مرحوم آيةاللَّه آقاي حاج شيخ مرتضي حائري (اعلي اللَّه مقامه) کتبا و يا شفاها مي دانم در اختيار آنان قرار دهم. پس از ملاحظه بعضي کتابهايي که درباره مسجد جمکران نوشته شده است تصميم گرفتم به پيشنهاد فوق پاسخ مثبت دهم و کتابي مختصر و در عين حال به صورت يک تحقيق عميق و پژوهشي دقيق بنويسم، و از ذکر مطالب تکراري به غير از بعضي موارد ضروري خودداري کنم. بحمداللَّه موفق شدم و موضوع را به گونه اي بررسي کردم که اکثر شبهات، خود به خود منتفي مي گردد؛ زيرا به برکت اين مسجد و توسّل به ساحت مقدّس حضرت بقيةاللَّه و مُجرِي و مَجراي فيوضات الهيّه (ارواحنا فداه) درباره مؤلف کتاب مونس الحزين به گزارشي از کتاب مناقب ابن شهر آشوب مازندراني - اعلي اللَّه مقامه الشريف - برخورد کردم که ديگران به آن توجه نداشته اند و آن گزارش راه گشاي مشکلات و حلاّل معضلات مي باشد...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و نهم آبان 1390 ] [ 17:58 ] [ منجی ]

عید غدیر خم

با سلام و عرض خوش آمد خدمت همه شما بازدید کنندگان عزیز عید غدیر و عید ولایت را به همه شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می کنم

غدیر خم


غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر می‌باشد. گرچه در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. اهل سنت تنها اظهار نزدیکی پیامبر به علی و دوستی با او رامی‌دانند و اظهار خواسته اش که علی به عنوان پسر عمو و فرزند خوانده اش جانشین او در مسئولیت‌های خانوادگی اش پس از مرگ شود.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری کتاب های اهل سنت نقل شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است...



موضوعات مرتبط: اسلام

ادامه مطلب
[ سه شنبه بیست و چهارم آبان 1390 ] [ 13:38 ] [ منجی ]

دانلود ای تو روح و روانم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه بازدید کنندگان عزیز این آهنگ تقدیم به تمامی دوستداران امام زمان(عج)

قسمتی از شعر:

ای تو روح و روانم                   یادت آرام جانم

با غم دوری  تو                      تا کی زنده بمانم

 

 

التماس دعا

دانلود 



موضوعات مرتبط: دانلود ها
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 18:33 ] [ منجی ]

آینده جهان در دیدگاه اسلام

مقدمه

انسان در طول تاريخ، هيچ گاه از انديشه و رؤياي «به زيستن » فارغ نبوده و نگاه او همواره براي يافتن آينده اي بهتر و سامان يافته تر، دوخته شده است.
با آن که زورمداران و استضعاف گران، هميشه مخالفان رژيم خود را در هم مي کوبند، در بند مي کنند، به زندان مي اندازند، به خاک و خون مي کشند و مي خواهند از هر طريق ممکن موقعيت خويش را حفظ کنند; اما مستضعفان به اميد رسيدن به روزي خوش - روزي که به خواسته هاي مشروع خود برسند - زندگي را بر حاکمان ستمگر، سخت و تلخ ساخته و مسير تاريخ را عوض کرده اند. سياه پوست آمريکايي و آفريقايي قيام کرده حقوق خود را مي طلبند. مردم اندونزي، الجزاير و ايران بپا خواسته استعمار و استعمارگران را طرد مي کنند و به حيات آنها خاتمه مي دهند و فلسطيني ها به انتفاضه خود ادامه مي دهند.
آرزوي به زيستن و داشتن زندگي آرام، با زندگي بشر عجين بوده و در طول تاريخ، از آن جدا نشده است. او همواره، به فکر چنان روزي بوده و آني از اين انديشه، جدا نشده است; گرچه هنوز در ايجاد چنان زندگي مطلوب و ايده آل خود، موفقيتي نداشته است...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 18:4 ] [ منجی ]

آيا حضرت مهدي (ع) ديده به جهان گشوده است؟

آيا حضرت مهدي (ع) ديده به جهان گشوده است

از آغاز بحث تا كنون اين مطالب ترسيم گرديده است :
1ـ آياتى كه از وجود گرانمايه امام مهدى نويد مى دهد.
2ـ رواياتى كه از آن حضرت ، ظهور، نام و نسب او بشارت دارد.
3ـ و نكات ديگرى كه پيرامون اين موضوعات مهم و اساسى لازم بنظر مى رسيد.
و لازم بـه يـادآورى اسـت كـه روايـات رسـيـده از پـيـامـبـر(ص ) و امـامـان اهـل بـيـت عليهم السلام در مورد وجود گرانمايه حضرت مهدى عليه السلام و ظهور و نقش دگـرگونساز او، همه ، پيش از ولادت آن گرامى بيان گرديده و بر اين اساس
همه آنها به منزله نويدها، بشارتها و اخبار از آينده است ، از آينده جهان و انسان ، از آينده جامعه ها و تـمـدنـهـا از آيـنـده حركت تاريخ بسوى نور و روشنايى و فلاح و نجات با ظهور حجت خدا...

 



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 18:2 ] [ منجی ]

آینده از نظر ما و دیگران

اهداء

تقديم به
امام و مولايم، ولي امر جهانيان و عزيزتر از جان، همان کس که دل بانتظار ظهور مقدمش مي طپد، و اشک از فرقتش به رخساره ها مي چکد آخرين يادگار معصوم پيامبر، مهدي صاحب الزمان (ع) بدان اميد که مددي از سوي او رسد، شايستگي و لياقتي پديد آيد و غبار راه عصر قيامش بر سر من نشيند. اصلاح و تکميل سه گفتار در نيمه شعبان 1353

[ صفحه 9]

ميل به شناخت

انسان را دشمن ناداني و جهل معرفي کرده اند و گفته اند الناس اعداء ما جهلوا. آري او به راستي دشمن ناداني است، مي خواهد آن را از ميان بردارد و خود را از مرتبه جهل به مرتبه علم برساند. وجود انگيزه کنجکاوي در انسان خود سببي براي وصول به اين خواسته است. شما کودکان 2 ماهه را مي بينيد که در برابر چهره اي که از آنها دور و مخفي شده است بجستجو مي پردازند و مي خواهند بدانند که آن به کجا رفته است. و نيز اگر شي ء جديدي در برابر کودکان 4 ماهه قرار دهيد مدتي به آن خيره مي شود و مي خواهد از آن سر در آورد. اين مساله در آدمي ريشه فطري دارد و کسي نيست که خواستار آگاهي نباشد. اگر در مدرسه کودکاني را مي بينيم که از درس و بحث گريزانند بدان علت است که کسب آگاهي را توام با رنج و زجر و شکنجه مي دانند و يا احساس مي کنند با کسب آن، آزادي شان در خطر است و راهي که در پيش پاي شان براي وصول بدان مقصد است راهي است تاريک، مزاحم، پر دردسر. شما آن را براي طفل دلپذير سازيد تا به شوق و رغبت او در اين امر پي بريد. وجود چنين ميل و علاقه در انسان مايه کشف ها، اختراعات، سازندگي وسايل و ابزار و در جمع غني تر کردن زندگي است. با ميل به ...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 17:59 ] [ منجی ]

آیا ظهور نزدیک است؟

مقدّمه:


هدف از تهيّه اين كتاب
در تابستان سال 1377 تصميم گرفتيم براي آگاه نمودن مردم نسبت به وظيفه خويش در مورد امام زمان (ع) و زنده نگاه داشتن نام آن حضرت، خدمت علماء و بزرگان و شخصيّتهاي برجسته جهان تشيّع نامه اي فرستاده و سؤالاتي را در مورد حضرت بقيّةاللّه الاعظم (ارواحنا فداه) مطرح نموده و پاسخ آن بزرگواران را در قالب كتابي در اختيار علاقمندان و شيعيان حضرتش قرار دهيم و با اين كار، گامي هر چند كوچك در شناخت و شناساندن حضرت و تبليغ آن وجود همام برداريم و ره توشه اي براي آخرت خود كسب نمائيم.

سؤالات مطرح شده


در اين نامه، پنج سؤال اساسي و مهمّ در رابطه با امام زمان (ع) و ظهور ايشان مطرح كرديم. سؤال اوّل در مورد «شرايط ظهور»؛ سؤال دوّم در رابطه با «چگونگي كسب آمادگي براي ظهور»؛ سؤال سوّم در مورد «شرايط جهان و جهانيان در قبل و بعد از ظهور»؛ سؤال چهارم در مورد «چگونگي آگاه كردن ديگران در مورد حضرت و ظهور ايشان» و سؤال پنجم در مورد «احتمال ظهور در عصر كنوني» بود.
براي آنكه اين مكاتبه تحت نظر مركزي بوده و عنواني به خود بگيرد تا علماء و بزرگان، بهتر با ما همكاري كنند، تصميم گرفتيم كه از عنوان مؤسسّه «مكتب اهل بيت استفاده كنيم كه با كسب اجازه از مسئول اين مؤسّسه، نامه ها را ممهور به مُهر مؤسّسه «مكتب اهل بيت(ع)» نموديم. در اينجا متن كامل نامه ذكرمي گردد: ...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 17:56 ] [ منجی ]

آرمان شهر مهدویت

احزاب و تشکل ها

در اين بخش چگونگي حزب و تشکل در آخرالزمان، همراه با عملکرد آن با اشاره به «حزب اللّه» و «حزب شيطان» بررسي شده است. احزاب مؤسسات برآمده از مدرنيته هستند.
سياست هاي مبتني بر ليبراليسم فکري - سياسي احزاب را به عنوان ابزار خود قرار داده، نردبان ترقي کرده است.
حزب به معناي ساختاري نوين، در قرآن مورد نظر نيست.
اما احزاب قريش و هم پيمانان که سوره ويژه اي را به خود اختصاص داده اند، نمونه اي کامل با ماهيت، قالب و عملکرد از حزب بوده اند، که در زمره حزب شيطان قرار دارند.
دولت اموي، نشأت گرفته از حزب سياسي است که ريشه در سلطه شرک و کفر قريش و جاهليت داشته، و با راهکارهاي سياسي و تشکيلاتي، با کمال حيرت به حکومت نيز مي رسد
احزاب دوگانه فوق، در تقابلند و پيوسته در جنگ مي باشند. پيروزي هر يک بر ديگري در مقاطع و شرايط مختلف، بيانگر پايداري هواداران در عمل به دستورات و اوامر حزبي است.
قرآن کريم حزب اللّه را هم حزب پيروز مي داند و حزب رستگاري.
شاخصه اعضاي حزب اللّه ايمان به خدا و جهاد در راه اوست. در حکومت پيامبر اکرم(ص)، و اميرمؤمنان(ع)، نشاني از تأسيس حزب و يا تشکل سياسي مشاهده نمي شود.



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ شنبه بیست و یکم آبان 1390 ] [ 14:27 ] [ منجی ]

آسیب شناسی

مقدمه

آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، يکي از مصداق هاي بحث عام تري است که از آن، به عنوان آسيب شناسي در تربيت ديني ياد شده است. براي توضيح اين که مقصود از آسيب شناسي تربيتي مهدويّت چيست، نخست بايد به جنبه ي تربيتي مهدويّت اشاره کرد. اعتقاد به وجود و ظهور امام مهدي (عج)، از جمله ي اعتقادات اسلامي و شيعي است و هم چون ساير اجزاي اين اعتقادات، لوازم تربيتي معيني بر آن مترتب است. بر اين اساس، مهدويّت، تنها مسأله اي اعتقادي نيست، بلکه از بعد تربيتي نيز برخوردار است. هنگامي که ما مشخص مي کنيم بر اساس متون روايي، اعتقاد به وجود و ظهور مهدي (عج)، ضروري است، مجموعه اي دانشي را براي افراد فراهم نموده ايم. اما هنگامي که اين مجموعه ي دانشي، به همراه خود، تحولات هيجاني، عاطفي و عملي معيني را ايجاد مي کند که ضمن آن، افراد مي کوشند خود را براي ياوري امام مهدي (عج) مهيا سازند، چهره ي تربيتي مهدويّت آشکار مي گردد.
با توجه به جنبه ي تربيتي مهدويّت، اکنون مي توان مقصود از آسيب شناسي معطوف به آن را مشخص کرد. در اين جا، آسيب شناسي، حاکي از بازشناسي موارد سوءبرداشت يا سوءعملکرد در جريان تربيتي مهدويّت است. تا جايي که به ذات دين، مشتمل بر مهدويّت، مربوط است، نمي توان از آسيب و آسيب شناسي سخن به ميان آورد. اما هنگامي که جريان تربيت ديني، مشتمل بر بعد تربيتي مهدويّت، شکل مي گيرد، امکان ظهور آسيب و بنابراين آسيب شناسي فراهم مي گردد؛ زيرا در جريان تربيت ديني، دست آدمي گشوده مي شود و اکنون اوست که بايد با فهمي که از دين کسب مي کند، به عمل روي آورد و زمينه ي تحقق برداشت هاي خود را هموار کند. در طيّ اين مسير است که افق کوتاه ديد آدمي، بدفهمي ها را در دامن مي پرورد، چنان که دامنه ي محدود همّت او، بدکرداري ها را در پي مي آورد. از اين رو، آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، تلاشي براي بازشناسي اين گونه لغزش هاي فکري و عملي در جريان تحقق بخشيدن به بعد تربيتي مهدويّت است.
اما چنان که اشاره شد، آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، خود، موردي از بحث عام تر آسيب شناسي تربيت ديني و اسلامي است. به عبارت ديگر، همه ي انواع آسيب شناسي در تربيت ديني، در هر يک از موارد آن نيز صادق خواهد بود. به اين ترتيب، رابطه ي آسيب شناسي تربيت ديني با آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، رابطه ي کلي و جزئي خواهد بود. يعني آن چه به طور کلي در مورد نخست صادق است، به نحو جزئي و مصداقي، در مورد دوم نيز صادق خواهد بود.
بر اين اساس، چارچوب آسيب شناسي تربيتي مهدويّت بايد بر حسب چارچوب کلي آسيب شناسي تربيت ديني و اسلامي صورت بندي شود. نگارنده، پيش تر در مقاله اي تحت عنوان «آسيب و سلامت در تربيت ديني»، چارچوبي کلي براي بحث پيشنهاد کرده است. [1] .



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:46 ] [ منجی ]

آسیب شناسی تربیتی مهدویت

مقدمه

آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، يکي از مصداق هاي بحث عام تري است که از آن، به عنوان آسيب شناسي در تربيت ديني ياد شده است. براي توضيح اين که مقصود از آسيب شناسي تربيتي مهدويّت چيست، نخست بايد به جنبه ي تربيتي مهدويّت اشاره کرد. اعتقاد به وجود و ظهور امام مهدي (عج)، از جمله ي اعتقادات اسلامي و شيعي است و هم چون ساير اجزاي اين اعتقادات، لوازم تربيتي معيني بر آن مترتب است. بر اين اساس، مهدويّت، تنها مسأله اي اعتقادي نيست، بلکه از بعد تربيتي نيز برخوردار است. هنگامي که ما مشخص مي کنيم بر اساس متون روايي، اعتقاد به وجود و ظهور مهدي (عج)، ضروري است، مجموعه اي دانشي را براي افراد فراهم نموده ايم. اما هنگامي که اين مجموعه ي دانشي، به همراه خود، تحولات هيجاني، عاطفي و عملي معيني را ايجاد مي کند که ضمن آن، افراد مي کوشند خود را براي ياوري امام مهدي (عج) مهيا سازند، چهره ي تربيتي مهدويّت آشکار مي گردد.
با توجه به جنبه ي تربيتي مهدويّت، اکنون مي توان مقصود از آسيب شناسي معطوف به آن را مشخص کرد. در اين جا، آسيب شناسي، حاکي از بازشناسي موارد سوءبرداشت يا سوءعملکرد در جريان تربيتي مهدويّت است. تا جايي که به ذات دين، مشتمل بر مهدويّت، مربوط است، نمي توان از آسيب و آسيب شناسي سخن به ميان آورد. اما هنگامي که جريان تربيت ديني، مشتمل بر بعد تربيتي مهدويّت، شکل مي گيرد، امکان ظهور آسيب و بنابراين آسيب شناسي فراهم مي گردد؛ زيرا در جريان تربيت ديني، دست آدمي گشوده مي شود و اکنون اوست که بايد با فهمي که از دين کسب مي کند، به عمل روي آورد و زمينه ي تحقق برداشت هاي خود را هموار کند. در طيّ اين مسير است که افق کوتاه ديد آدمي، بدفهمي ها را در دامن مي پرورد، چنان که دامنه ي محدود همّت او، بدکرداري ها را در پي مي آورد. از اين رو، آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، تلاشي براي بازشناسي اين گونه لغزش هاي فکري و عملي در جريان تحقق بخشيدن به بعد تربيتي مهدويّت است.
اما چنان که اشاره شد، آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، خود، موردي از بحث عام تر آسيب شناسي تربيت ديني و اسلامي است. به عبارت ديگر، همه ي انواع آسيب شناسي در تربيت ديني، در هر يک از موارد آن نيز صادق خواهد بود. به اين ترتيب، رابطه ي آسيب شناسي تربيت ديني با آسيب شناسي تربيتي مهدويّت، رابطه ي کلي و جزئي خواهد بود. يعني آن چه به طور کلي در مورد نخست صادق است، به نحو جزئي و مصداقي، در مورد دوم نيز صادق خواهد بود.
بر اين اساس، چارچوب آسيب شناسي تربيتي مهدويّت بايد بر حسب چارچوب کلي آسيب شناسي تربيت ديني و اسلامي صورت بندي شود. نگارنده، پيش تر در مقاله اي تحت عنوان «آسيب و سلامت در تربيت ديني»، چارچوبي کلي براي بحث پيشنهاد کرده است. [1] .
در نوشتار حاضر، با مبنا قرار دادن چارچوب مذکور، در مورد خاص مهدويّت به بحث از آسيب شناسي تربيتي خواهيم پرداخت. در چارچوب مبنايي، آسيب شناسي تربيت ديني، در هفت محور تنظيم شده است. در هر يک از اين محورها، دو سوي لغزش و آسيب و يک حدّ ميانه، به منزله ي شاخص سلامت مطرح گرديده است. در اين جا، فهرست محورهاي مذکور ذکر مي گردد و در متن مقاله، با اشاره اي کوتاه در توضيح هر يک، مستنداتي در خصوص بحث اصلي اين نوشتار يعني مهدويّت به دست داده خواهد شد.



موضوعات مرتبط: پیامک های مهدوی

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:27 ] [ منجی ]

احزاب و تشکل ها

در اين بخش چگونگي حزب و تشکل در آخرالزمان، همراه با عملکرد آن با اشاره به «حزب اللّه» و «حزب شيطان» بررسي شده است. احزاب مؤسسات برآمده از مدرنيته هستند.
سياست هاي مبتني بر ليبراليسم فکري - سياسي احزاب را به عنوان ابزار خود قرار داده، نردبان ترقي کرده است.
حزب به معناي ساختاري نوين، در قرآن مورد نظر نيست.
اما احزاب قريش و هم پيمانان که سوره ويژه اي را به خود اختصاص داده اند، نمونه اي کامل با ماهيت، قالب و عملکرد از حزب بوده اند، که در زمره حزب شيطان قرار دارند.
دولت اموي، نشأت گرفته از حزب سياسي است که ريشه در سلطه شرک و کفر قريش و جاهليت داشته، و با راهکارهاي سياسي و تشکيلاتي، با کمال حيرت به حکومت نيز مي رسد
احزاب دوگانه فوق، در تقابلند و پيوسته در جنگ مي باشند. پيروزي هر يک بر ديگري در مقاطع و شرايط مختلف، بيانگر پايداري هواداران در عمل به دستورات و اوامر حزبي است.
قرآن کريم حزب اللّه را هم حزب پيروز مي داند و حزب رستگاري.
شاخصه اعضاي حزب اللّه ايمان به خدا و جهاد در راه اوست. در حکومت پيامبر اکرم(ص)، و اميرمؤمنان(ع)، نشاني از تأسيس حزب و يا تشکل سياسي مشاهده نمي شود.
به نظر نمي رسد در حکومت مصلح حتي پس از برقراري چنين رسمي جاري شود. نابودي احزاب بنابر وعده الهي با نصرت خدا به صورت غلبه حزب اللّه بر حزب شيطان انجام مي پذيرد.
جنگ احزاب و مسير پيروزمند پيامبر اسلام(ص) سرکوبي احزاب سياسي - فرهنگي و تشکل هاي هم پيمان با آن ها را شاهد است
اميرمؤمنان(ع) در جهت ريشه کني حزب اموي، حتي پس از جنگ با خوارج مصمم به جنگ مجدد با معاويه است.
شيعيان ناب در دوران ظهور اعضاي حزب اللّه هستند که پس از تشکيل حکومت مجريان امر مي گردند و اين مسأله در ساختار نمونه و بي نظير حکومت مصلح، نه قدرت يابي حزبي است و نه حرکتي تشکل گونه......................................



موضوعات مرتبط: پیامک های مهدوی

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:25 ] [ منجی ]

آخرين نبرد نور و ظلمت

اينكه مي گويند دجال همه را پيرو خودش مي كند به جز عده بسيار قليلي من را به اين فكر وا ميدارد كه هر كس ممكن است بگويد من از آن عده قليل مي باشم و ديگران كافر مي شوند و مصدق او . هر كس با خود ميگويد اگر موجودي بيايد و بگويد من خدا هستم من اصلا او را قبول نمي كنم و نجات مي يابم ولي او نمي داند كه اگر چنين بود همه نجات مي يافتند . پس مهمترين عامل نشناختن اوست و تجسم واقعي نكردن او مثلا اين كه او ادعاي خدايي مي كند وهمه مصدق او مي شوند را نمي سنجيم و دقت نمي كنيم آن آدمها چطوري مي شوند كه همه او را پيرو مي شوند . اينكه مي گويند او داراي موده و نشيه و حب است را نمي فهميم يعني خود را به درك آن وادار نمي كنيم . اينكه او راست مي گويد و راست مي گويد و دروغ مي گويد را درك كرده ايم؟ آيا حاضريم خود را در موقعيتي قرار دهيم كه صحبت از هيبت خدايي باشد ( چون تا هيبت ظاهرا خدايي نباشد و كسي ادعاي خدايي كند همه مردم زمين پيرو او نمي شوند ) و نشيه و موده بسيار نافذ همراه باشد و راست هم بگويد ( دروغ هم بگويد ) آيا ممكن نيست حتي من هم پيرو او شوم ؟ چون صحبت از اين است كه انسانها اراده نمي كنند كه بااراده خود بروند و با بيعت كنند بلكه خود بخود در جريان قرار مي گيرند و در اين جريان پيرو او ميشوند و تبديل به انسانهايي مي شوند كه جهنم در انتظار آنهاست . ولي انسانهاي مومن نه به آساني كه با مجاهده خود را از پيروي از او دور نگه مي دارند . ما وقتي از نشيه صحبت مي شود به ياد مواد نشيه ساز مي افتيم ولي فكر نمي كنيم خداوند ميفرمايد ما شما را از نشيه ايي به نشيه ديگر ميبريم يعني چه . نشيه آسماني يعني چه . پس آن موجود در همه جهات قوي است . از ايجاد نشيه و موده از رويي ديگر وارد شدن و جريان اصلي را پنهان نگاه داشتن از تسلط بر جهان ارواح و غيره ... پس قضيه امتحان و سنجش و هنر خاص انسان است كه با موجوديتي اينچنين برخوردكند و او را از خود براند و در اين رويارويي تمام صفات يك انسان معتقد به الله لازم است كه در راس همه ايمان است . اينجا ايمان قوي مي خواهد ديگر فرعون و بت و نمرود و...در كار نيست اينجا بايد از يك ابهت و نشيه ايي رهايي يابي كه تداعي خداوندي را در ذهن تو بر مي انگيزاند و در اين ميان صفات ديگر مومن را هم بايد داشته باشي و آن پذيرفتن عذاب و احساس شوم دجال است و مبارزه ... .و اينجا مرحله نهايي مبارزه انسان با شيطان است . ...............................



موضوعات مرتبط: پیامک های مهدوی

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:24 ] [ منجی ]

آثار دعا برای فرج امام زمان(عج)

مقدمه چاپ سوم

باسمه تعالي
شکر و سپاس فزون مي گوييم حق تعالي را که نعمت ولايت ائمه معصومين عليهم السلام را به ما ارزاني داشت و ما را از متمسکين و متوسلين به ذيل عنايتشان قرار داد. از آنجا که چاپ اول و دوم کتاب آثار دعا براي فرج امام زمان (ع) (کتاب حاضر) مورد توجه و استقبال شيعيان و دوستداران آقا امام زمان (عج) قرار گرفت و کمياب شد، اکنون بنا به درخواست جمعي از شيفتگان حضرتش چاپ سوم آن با ويرايش و پيرايش جديد و اصلاحات و اضافات تقديم مي شود. اميد است خوانندگان گرامي اين کتاب را پس از مطالعه در اختيار محبان آن حضرت قرار دهند تا ديگران هم به يکي از وظايف خود در زمان غيبت نسبت به امام زمان عليه السلام آشنا گردند. تا يار که را خواهد و ميلش به که باشد. تهران، 16 محرم الحرام 1421 ه ق سيد حسين هاشمي نژاد

[ صفحه 17]

پيشگفتار

الحمد لله الذي هدانا لهذا و ما کنا لنهتدي لو لا ان هدانا الله، و الصلوه و السلام علي من دني فتدلي فکان قاب قوسين او ادني اشرف الانبياء و خاتم السفراء و المرسلين محمد و اهل بيته الطاهرين المعصومين سيما بقيه الله في الارضين الامام المنتظر الحجه الثاني عشر حجه بن الحسن العسکري ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء. در يکي از روزهاي ماه جمادي الاولي سال 1418 ه ق در کتابخانه خود نشسته و مشغول مطالعه درباره امام زمان عليه السلام بودم که ناگهان به ذهنم خطور کرد چند سطري راجع به حضرت ولي عصر (عج) بنويسم و آن را تا نيمه شعبان 1418 ه ق که ميلاد نور است، در اختيار شيفتگان و دلباختگان حضرتش قرار دهم. پس قلم به دست گرفتم و با استعانت از پيشگاه قدسي اش و



موضوعات مرتبط: پیامک های مهدوی

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:19 ] [ منجی ]

آثار اعتقاد به امام زمان(عج)

مقدمه

پيش از آن که به بحث در اصل مهدويت بپردازيم، لازم است بدانيم که اصولا جايگاه اين بحث در اعتقادات شيعي کجا است؟ آيا اعتقاد به ظهور حضرت مهدي عليه السلام و آشنايي و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به آن حضرت ضرورت ديني دارد، و يا اينکه مسلماني بدون آن نيز امکان پذير است! اصولا تا انسان به اهميت چيزي پي نبرد، به آن دل نمي دهد و براي آن همت نمي گمارد و آن طور که شايسته است به آن ارج نمي گذارد. لذا است که گفتگوي در اين زمينه را در 14 فصل زير دنبال مي کنيم.

[ صفحه 11]

 

پايه اصلي دين

از اين تقسيم بندي عرفي و مشهور که اعتقاد به ولايت و امامت در اصول مذهب قرار گرفته، برخي به غلط اين نتيجه را گرفته اند که اعتقاد به امامت و ولايت اهل بيت عليهم السلام ضرورت اسلامي نداشته، ايمان اسلامي بدون آن امکان پذير است! در حالي که نصوص ديني، خلاف اين ديدگاه را اثبات مي کند. حضرت باقر عليه السلام فرمودند: بني الاسلام علي خمس: علي الصلاه و الزکاه و الصوم و الحج و الولايه و لم يناد بشي ء کما نودي بالولايه، اسلام بر پنج پايه بنا شده است: بر نماز و زکات و روزه و حج و ولايت و براي هيچ کدام از چهار اصل قبلي به اندازه ولايت، سفارش نشده است. سپس امام فرمودند: فاخذ الناس باربع و ترکوا هذه - يعني الولايه. ولي مردم، چهار اصل قبلي را گرفته، ولايت را رها کرده اند. [1] .



موضوعات مرتبط: پیامک های مهدوی

ادامه مطلب
[ پنج شنبه پنجم آبان 1390 ] [ 13:14 ] [ منجی ]