خاندان مهدى‏عليه السلام

 اميرالمؤمنين‏عليه السلام  در معرفى خاندان حضرت مهدى‏عليه السلام  از تعابير زيادى استفاده كرده‏اند و هر يك از آن‏ها به گوشه‏ اى از واقعيّت دلالت دارند كه در مجموع به همراه توصيفات ديگرى كه از ساير ائمه ‏عليهم السّلام  نقل شده است به طور كامل شخصيّت امام عصرعليه السلام  را به انسان‏ها مى‏شناسانند. به عنوان مثال در يك جا مى‏فرمايند: آن حضرت از قريش است. در مورد ديگر وى را از بنى‏هاشم معرفى مى‏كنند. در ضمن يكى ديگر از سخنانشان او را از عترت پيامبرصلى الله عليه و آله  مى‏خوانند و... كه هر كدام از اين عبارات به بُعد خاصّى از شخصيت امام زمان‏عليه السلام  دلالت دارند و در نتيجه اين اختلاف در الفاظ و عبارات با يكديگر منافاتى ندارند و همه آن‏ها اوصاف يك حقيقت نورانى را روشن مى‏كنند...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ چهارشنبه هفدهم آبان 1391 ] [ 17:57 ] [ منجی ]

نَسَب حضرت مهدى‏عليه السلام

در لابلاى سخنان على بن ابيطالب‏عليه السلام  روايات زيادى در زمينه معرفى نسب امام زمان‏عليه السلام  به چشم مى‏خورد كه به يك بيان مجموعه اين قبيل از روايات به سه دسته تقسيم مى‏شوند. در بخشى از آنها او را فرزند خودشان معرفى مى‏كنند، در قسمتى ديگر آن حضرت را از فرزندان حضرت فاطمه‏ عليها السّلام  و بالاخره در دسته‏اى از روايات حضرت مهدى‏عليه السلام  را از اولاد امام حسين‏عليه السلام  معرفى كرده‏ اند.

  - عن ابى جعفر محمد بن على‏عليه السلام  قال: خطب اميرالمؤمنين على بن ابيطالب‏عليه السلام  بالكوفة بعد منصرفه من النهروان... فحمد اللّه و اثنى عليه و صلىّ على رسول اللّه ‏صلى الله عليه و آله و ذكر ما انعم اللّه على نبيّه و عليه ثم قال: ...و مِنْ وُلدى مهدىُّ هذِهِ الاُمّة ...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ چهارشنبه هفدهم آبان 1391 ] [ 17:56 ] [ منجی ]

زمين خالى از حجّت نمى‏ماند

در جهان بينى مكتب اهل‏بيت  ‏عليهم السّلام  انسان بدون امام معصوم، و زمين خالى از حجّت بحق الهى، نخواهد ماند؛ چرا كه بدون امام معصوم هدايت و كمال صحيح و شايسته انسانى ميسّر نخواهد شد. بعلاوه حفظ نظام هستى به بركت وجود حجت‏هاى خداوند است. بر اين حقيقت در جاى جاى روايات رسول اكرم‏صلى الله عليه و آله  و ائمه اطهارعليهم السّلام  به شيوه‏هاى مختلف تصريح شده است. منتهى گاهى زمينه و شرايط براى حضور علنى و آشكار امام‏عليه السلام  فراهم است در نتيجه او به گونه‏اى كه همه مردم او را مى‏شناسند و به او دسترسى دارند در ميان آن‏ها زندگى مى‏كند، اما در شرايط خاصى به جهت وجود خطرات جانى يا مصالح ديگرى كه خداوند به آنها عالم‏تر است مشيّت الهى اقتضاء مى‏نمايد كه امام‏عليه السلام پنهان از چشم مردم زندگى كند. در اين باره روايات زيادى نقل شده است. جهت آشنايى بيشتر با اين موضوع به ذكر دو حديث از روايات حضرت على‏عليه السلام  اكتفا مى‏شود...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ چهارشنبه هفدهم آبان 1391 ] [ 17:55 ] [ منجی ]

امام زمان(عليه السلام) گشاينده مشكلات

1 ـ علامه حلّى در محضر امام زمان(عليه السلام)

مرحوم ميرزا محمّد تنكابنى(رحمه الله) مى گويد كه در السنه و افواه اشتهار دارد (. . . و خود ايشان به واسطه مرحوم آخوند لاهيجى از آقا سيّد محمّد «فرزند آقا سيّد على» صاحب «مناهل» نقل مى كنند) كه علاّمه حلّى در شب جمعه به تنهايى به زيارت سيّد الشهداء(عليه السلام)مى رفت، در حالى كه بر الاغى سوار بود و تازيانه اى در دست مبارك داشت. در اثناى راه، شخص عربى پياده به همراه علاّمه راه افتاد و با هم به مكالمه مشغول شدند. چون قدرى با هم سخن گفتند، بر علاّمه معلوم شد كه اين شخص مرد فاضلى است.

پس در مسائل علمى با هم صحبت نمودند و علاّمه فهميد كه آن شخص، صاحب علم وفضيلتِ بسيار ومتبحّر درعلوم است. لذامشكلاتى راكه براى او در علوم مانده بود، يك به يك از آن شخص سؤال مى كرد و او حلّ مى نمود تا اين كه سخن در مسئله اى واقع شد و آن شخص فتوايى گفت. علاّمه منكر آن شد و گفت: حديثى بر طبق اين فتوا نداريم...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه چهاردهم آبان 1391 ] [ 19:37 ] [ منجی ]

ديدگاه علما و دانشمندان شيعه در مورد امكان تشرف

در بحث امكان تشرّف به حضور امام(عليه السلام) در غيبت كبرى، علماى زيادى نظريه داده اند، لكن ما به جهت اختصار ديدگاه بعضى از بزرگان علماى شيعه را از نظر خوانندگان محترم مى گذرانيم:

1 ـ مرحوم سيد مرتضى(قدس سره) مى فرمايد:

«إنّا غير قاطعين على أنّ الإمام(عليه السلام) لا يصل إليه أحد ولايلقاه بشر، فهذا أمر غير معلوم ولا سبيل إلى القطع عليه([19]); ما قطع نداريم كه در زمان غيبت، كسى امام(عليه السلام)را زيارت نكند. زيرا موضوع عدم تشرّف به حضور حضرت، روشن نيست و راهى نيست كه انسان به آن قطع پيدا كند»...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه چهاردهم آبان 1391 ] [ 19:36 ] [ منجی ]

پايان غيبت صغرى

پس از گذشت بيش از هفتاد سال دوران غيبت صغرى، امام زمان(عليه السلام)طىّ توقيع مهمى به على بن محمّد سمرى(قدس سره)پايان غيبت صغرى را اعلام فرمود.

مرحوم صدوق مى فرمايد كه ابو محمّد مكتّب گويد: در سالى كه شيخ على بن محمّد سمرى(قدس سره) وفات يافت، من در «مدينة السلام» ـ بغداد ـ بودم. چند روز قبل از وفاتش نزد وى رفتم. او اين توقيع را از حضرت صاحب الامر(عليه السلام)بر مردم خواند:

بسم اللّه الرحمن الرحيم

«يا عليّ بن محمّد السمري، أعظم اللّه أجر إخوانك فيك فإنّك ميّت ما بينك و بين ستّة أيّام، فاجمع أمرك ولاتوص إلى أحد يقوم مقامك بعد وفاتك، فقد وقعت الغيبة الثانية ]التامّة[ فلا ظهور إلاّ بعد إذن اللّه عزّوجلّ و ذلك بعد طول الأمد و قسوة القلوب، وامتلاء الأرض جوراً، وسيأتي شيعتي من يدّعي المشاهدة، ألا فمن ادّعى المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كاذب مفتر، ولاحول ولاقوّة إلاّباللّه العلىّ العظيم».([15])...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه چهاردهم آبان 1391 ] [ 19:35 ] [ منجی ]

اينك بحث امكان تشرف به حضور آن حضرت را پى مى گيريم:

دسته دوم: از رواياتى كه دلالت بر امكان ارتباط با امام زمان(عليه السلام) در غيبت كبرى مى كند، رواياتى است كه دلالت دارد بر اين كه در غيبت دوم و طولانى حضرت نيز كسانى هستند كه علاوه بر ارتباط با آن حضرت، جا و مكان وى را نيز مى دانند كه دو نمونه از آن را ذكر مى كنيم:

1 ـ عن إسحاق بن عمّار قال: قال ابو عبد اللّه(عليه السلام): «للقائم غيبتان: أحدهما قصيرة و الاُخرى طويلة، الغيبة الاُولى لا يعلم بمكانه فيها إلاّ خاصّة شيعته و الاُخرى لا يعلم بمكانه فيها إلاّ خاصّة مواليه».([1])

«اسحاق بن عمار از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه حضرتش فرمود: براى قائم(عليه السلام) دو غيبت است كه يكى كوتاه و ديگرى طولانى است. در غيبت اول جا و مكان آن حضرت را جز خواص شيعيان وى كسى نمى داند و در غيبت دوم، جز مواليان خاص آن جناب كسى از جا و مكان او اطلاعى ندارد»...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه چهاردهم آبان 1391 ] [ 19:34 ] [ منجی ]

آثار سازنده انتظار

از آثار مثبت و سازنده باور دينىِ انتظار در مورد ولى و حجّت خدا اين است كه اين اعتقاد ـ كه ريشه در اعماق فرهنگ اصيل اسلامى دارد و از «قرآن و سنّت» گرفته شده است ـ سبب اتّحاد و قوّت قلب و تصميم گيرى و اهتمام شديد افراد نسبت به انجام تكاليف و وظايف شرعى مى شود و از سوى ديگر موجب خلوص نيّت و تهذيب نفس و رشد اخلاقى در فرد و اجتماع مى گردد. چنين اعتقادى با اين نظريه كه «غيبت، باعث تفرقه و ضعف و سستى در مردم مى شود»([35]) مغايرت اساسى دارد. زيرا اين اعتقاد و باور دينى بهترين وسيله انذار نسبت به كارهاى منفى و خلاف اخلاق است و مردم را از ارتكاب معاصى و گناهان باز مى دارد. از سوى ديگر، اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(عليه السلام)بهترين عامل تشويق و ترغيب به كارهاى خير و اعمال صالح است...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ پنج شنبه یازدهم آبان 1391 ] [ 21:17 ] [ منجی ]

امكان تشرف به حضور امام زمان(عليه السلام) از نظر عقل

اگر از ديدگاه عقل به اين مسئله بنگريم، هيچ گونه مانعى در اين باره وجود ندارد و عقل آن را ممكن مى داند. زيرا تحقق آن نه امرى محال است و نه مستلزم امر محال مى باشد. بنابر اين، همانگونه كه خداوند به پيامبر مى فرمايد: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ([29]); به مردم بگو، من نيز مانند شما انسانم». امام عصر(عليه السلام) نيز همچون پيامبر هستند و گرچه از انظار عموم غايب مى باشند، ولى عقل، ديدن و مشاهده آن حضرت را ممكن مى داند.

علاوه بر اين، ـ طبق شواهد متقن تاريخى، افراد بسيارى در دروه غيبت كبرى به حضور حضرتش رسيده اند كه اين دليل قاطعى بر امكان تشرّف است. زيرا بهترين دليل بر امكانِ چيزى، وقوع آن است.

در اين جهتِ از بحث به همين مقدار بسنده مى كنيم. زيرا هدف اساسى ما اين است كه اين موضوع را از نظر روايات و براهين نقلى بررسى كنيم...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ پنج شنبه یازدهم آبان 1391 ] [ 21:16 ] [ منجی ]

غيبت صغرى

با توجه به رواياتى كه ولادت حضرت مهدى(عليه السلام) را مانند ولادت موسى(عليه السلام) در خفا دانسته، مى توان گفت كه آغاز غيبت صغرى همزمان با ولادت آن حضرت در نيمه شعبان سال 255 هـ .ق بوده است. اين غيبت كوتاه مدّت، در نيمه شعبان سال 329 هـ .ق با وفات على بن محمّد سمرى(رحمه الله) ـ نايب چهارم حضرت ـ پايان پذيرفت.

البته بعضى از علما و دانشمندان شيعه آغاز غيبت صغرى را همزمان با شهادت امام حسن عسكرى(عليه السلام) به سال 260 هـ .ق دانسته اند...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ پنج شنبه یازدهم آبان 1391 ] [ 21:15 ] [ منجی ]

امكان تشرف به حضور امام(عليه السلام) در زمان غيبت

 

بحث امكان تشرّف در زمان غيبت را با حديثى از امام صادق(عليه السلام)آغاز مى كنيم:

«قال أبو عبد اللّه(عليه السلام): للقائم غيبتان: إحداهما قصيرة، والاُخرى طويلة، الغيبة الاُولى لا يعلم بمكانه فيها إلاّ خاصّة شيعته، والاُخرى لا يعلم بمكانه فيها إلاّ خاصّة مواليه».([24])

«امام صادق(عليه السلام) فرمود: براى قائم(عليه السلام) دو گونه غيبت وجود داد: يكى از آن دو كوتاه و ديگرى طولانى مى باشد...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ سه شنبه نهم آبان 1391 ] [ 16:6 ] [ منجی ]

امدادهاى غيبى امام زمان(عليه السلام)

رواياتى كه از پيامبر اكرم و ائمه اطهار(عليهم السلام) درباره غيبت حضرت مهدى(عليه السلام)رسيده، امكان بهره مندى از وجود آن حضرت را در عصر غيبت، مانند بهره مندى از نور خورشيد، هنگامى كه در پشت ابرها نهان است، دانسته است([21]) و حتّى اين معنى را خود حضرت نيز در پاسخ به بعضى از افراد فرموده اند: ...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ سه شنبه نهم آبان 1391 ] [ 16:5 ] [ منجی ]

احساس آرامش در سايه امام

يكى ديگر از ثمرات و فوايد مهمّى كه بر وجود امام در ميان بندگان خدا مترتّب است، اين است كه وجود شخصيّتى بزرگ و ملكوتى و معصوم كه آگاه از حال مردم است، در ميان افرادى كه اعتقاد به امامت و رهبرى وى دارند و او را از هر كس ديگر نسبت به خود مهربان تر و دلسوزتر مى دانند، موجب دلگرمى و قوّت روحى براى آنها است، و هر نوع يأس و نوميدى را از ايشان دور مى كند و آنان را به آينده اى روشن و ارزشمند اميدوار مى سازد; اميدى كه در انتظار دميدن صبح دولت كريمه و عدالت گستر وى لحظه شمارى مى كنند و توفيق درك حضور حضرتش را از خداوند متعال درخواست مى نمايند...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ سه شنبه نهم آبان 1391 ] [ 16:4 ] [ منجی ]

علّت نياز مردم به پيامبر و امام

در تفسير آيه 33 سوره انفال از امام باقر(عليه السلام) روايتى نقل شده، كه ذكر آن در اينجا مناسب است.

جابر بن يزيد جعفى مى گويد: به امام باقر(عليه السلام) عرض كردم:

«لأيّ شيء يحتاج إلى النبي والإمام؟

فقال: لبقاء العالم على صلاحه، و ذلك إنّ اللّه عزّوجلّ يرفع العذاب عن أهل الأرض إذاكان فيها نبىّ أوإمام، قال اللّه عزّوجلّ: «وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ»([17]) و قال النبىّ(صلى الله عليه وآله وسلم): النجوم أمان لأهل السماء و أهل بيتي أمان لأهل الأرض...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ سه شنبه نهم آبان 1391 ] [ 16:3 ] [ منجی ]

وجود امام، منشأ خير و بركت

بر حسب روايات و اخبار، وجود افراد مؤمن در بين مردم، منشأ خير و بركت و موجب نزول باران و جلب منافع و دفع بسيارى از بلاها و خطرها از جامعه است، چنانكه در تفسير آيه 251 سوره بقره([12]) از امام صادق(عليه السلام)نقل شده كه فرمودند:

«إنّ اللّه ليدفع بمن يصلّي من شيعتنا عمّن لا يصلّي ولو اجتمعوا على ترك الصلاة لهلكوا; به درستى كه خداوند به واسطه نمازگزاران شيعه، بلا را از كسانى كه نماز نمى خوانند، دفع مى كند. زيرا اگر همه شيعيان نماز را ترك كنند، هلاك مى گردند».([13])

 



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ سه شنبه نهم آبان 1391 ] [ 15:59 ] [ منجی ]

وجود امام معصوم موجب آرامش اهل زمين است

1 ـ امنيت فكرى و روحى

امام و حجت بر اساس اين كه مسئوليت هدايت و ارشاد جامعه را بر عهده دارد، از مرزهاى اعتقادى و فكرى جامعه اسلامى نگهبانى مى كند تا مورد هجوم افكار غلط و اعتقادات منحرف دشمنان خدا واقع نشود. در پرتو هدايت و ارشاد حجت خداست كه انحرافات فكرى و عقيدتى كه موجب تزلزل فكرى و روحى جامعه است، از بين رفته و امنيت فكرى و روحى به وجود مى آيد...

 



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه هفتم آبان 1391 ] [ 16:23 ] [ منجی ]

توضيح سخن امام(عليه السلام)

ما هنگامى مى توانيم مفاد و منظور كلام جامع و بلند امام سجاد(عليه السلام)را خوب درك كنيم كه نسبت به خداوند متعال و اهداف وى از خلقت انسان ها و ساير موجودات، شناخت صحيح داشته باشيم. زيرا شناخت صحيح خداوند متعال است كه به انسان امكان شناخت پيامبر و امامان را مى دهد.

به طور حتم اگر شناخت و برداشت انسان نسبت به معارف الهى ضعيف و ناچيز باشد و خصوصيات و صفات خداوند را در حدّ لزوم نشناسد، در معرفت پيامبر و امام نيز ناتوان خواهد بود; تاجايى كه ممكن است كسانى را به عنوان پيامبر يا امام و خليفه بشناسد كه اساساً لياقت اين مَناصب سه گانه را نداشته باشند. پس شناخت صحيح خداوند است كه به انسان، اين بينش و فهم را مى دهد كه دنبال هر كس كه ادّعاى نبوّت يا خلافت و امامت را بنمايد، نرود و بدون دليل و برهانِ قاطع، سخن كسى را نپذيرد...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه هفتم آبان 1391 ] [ 16:21 ] [ منجی ]

امام(عليه السلام) نگهبان اهل زمين

اينك نسبت به بعضى از فرازهاى فرمايش امام سجاد(عليه السلام)توضيحاتى ارائه مى دهيم:

«نحن أمان لأهل الأرض كما أنّ النجوم أمان لأهل السماء».([5])

در اين فراز از سخنان امام(عليه السلام) به نقش حياتى و پر اهميت ائمه اطهار(عليهم السلام) نسبت به امنيت و آرامش اهل زمين اشاره گرديده و وجود امامان و رهبران معصوم ـ كه از سوى خدا عهده دار مسئوليتِ هدايت و ارشاد و رهبرى جامعه گرديده اند ـ براى اهل زمين، موجب امنيت و آرامش دانسته شده و اين بسان ستارگان آسمان است كه موجب آرامش اهل آسمانند.



موضوعات مرتبط: مهدویت
[ یکشنبه هفتم آبان 1391 ] [ 16:20 ] [ منجی ]

آثار و بركات وجودى امام(عليه السلام)

احاديث و روايات از پيامبر اكرم و ائمه(عليهم السلام) در جواب و پاسخ اين گونه پرسش ها فراوان است كه ذكر آن در اين مختصر نمى گنجد، لكن از باب نمونه به عنوان تيمّن و تبرّك، حديثى را از امام سجّاد(عليه السلام) كه بيانگر پاره اى از بركات وجودى امام(عليه السلام) است، ذكر مى كنيم:

سليمان از امام صادق(عليه السلام) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر(عليه السلام)و آن حضرت از امام زين العابدين نقل مى كند كه حضرتش فرمودند:...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه هفتم آبان 1391 ] [ 16:19 ] [ منجی ]

آثار و فوائد وجود امام زمان(عليه السلام) در زمان غيبت

يكى از پرسش هايى كه در مورد امام زمان(عليه السلام) مى شود اين است كه چه آثار و فوايدى بر وجود امام و رهبرى كه در اختفا و غيبت به سر مى برد، مترتّب است؟ به عبارت ديگر، چرا امام(عليه السلام) سال ها قبل از ظهور، تولد يافته است و فايده وجود آن حضرت چيست؟

لازم است قبل از پاسخ نكته اى تذكّر داده شود و آن اين كه سؤال مذكور مسأله جديدى نيست كه تازه طرح شده باشد، بلكه سال ها قبل از تولد حضرت مهدى(عليه السلام)مطرح بود. حتّى اين پرسش ها همزمان با عصر نزول وحى نيز وجود داشت چنانكه از جابر بن عبد اللّه انصارى، صحابى بزرگ پيامبر نقل شده است كه گفت: هنگامى كه آيه كريمه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ»([1]) نازل شد، به رسول گفتم: خدا و رسول را شناختيم; صاحبان امرى را كه خداوند اطاعت آنان را به اطاعت شما مقرون كرده است، چه كسانى هستند؟...



موضوعات مرتبط: مهدویت

ادامه مطلب
[ یکشنبه هفتم آبان 1391 ] [ 16:18 ] [ منجی ]